route21

weblog over transport en mobiliteit

De Lijn zet hybride waterstofbus in

Posted by marc on June 19th, 2007

De hybride waterstofbus van de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn heeft zijn eerste officiële rit met passagiers uitgevoerd. De volgende zes maand zal de bus ingezet worden op de verbinding tussen Antwerpen en Lier. Met het project realiseert De Lijn een wereldprimeur. Vlaams minister van mobiliteit Kathleen Van Brempt en Ingrid Lieten, directeur-generaal van De Lijn, maakten de eerste officiële reis van de bus mee.

waterstofbus1.jpg

“Deze bus is zeer milieuvriendelijk,” aldus De Lijn. “Ze stoot geen schadelijke stoffen uit en is ook zeer stil.” De bus maakt elke dag zes ritten. Zes chauffeurs hebben een opleiding gekregen om met de bus te kunnen rijden. “Voor De Lijn is dit experiment een manier om ervaring op te doen met de nieuwe technologie,” stelt Ingrid Lieten. “We willen met de test de ervaringen van reizigers, chauffeurs en technici leren kennen en zullen busbouwer Van Hool feedback geven om de technologie nog te
verbeteren.”

Op deze manier zet De Lijn volgens Ingrid Lieten we een nieuwe stap naar de opwaardering van het openbaar vervoer. “Met schone technologie en geluidsarme, comfortabele bussen willen we de reizigers overtuigen om de auto thuis te laten,” aldus de directeur-generaal van De Vlaamse vervoersmaatschappij. Ook volgens minister Kathleen Van Brempt wordt met de waterstofbus een nieuwe stap gezet naar een nog milieuvriendelijker openbaar vervoer.

Minister Van Brempt benadrukte dat De Lijn met roetfilters en bussen op puur plantaardige olie nu al veel aandacht besteedt aan de zorg voor het milieu. “De waterstoftechnologie kan een wissel op de
toekomst zijn voor de vermindering van schadelijke uitlaatgassen,” voerde ze aan. “Deze bus is ook bijzonder goed nieuws op het vlak van lawaaihinder, want ze is zeer stil. Dit is dan ook geen vrijblijvend project. Na een evaluatie zal ik bekijken hoe de waterstoftechnologie verder ingang kan vinden bij De Lijn.”

Dankzij een nuluitstoot is de waterstofbus erg milieuvriendelijk. Omdat er geen verbrandingsproces is, stoot de bus geen schadelijke stoffen uit zoals koolstofdioxide en stikstofoxide. Ook van fijn stof is geen sprake. Uit de uitlaat komt alleen een wolkje waterdamp. De bus is ook bovendien ook aanzienlijk stiller dan een moderne dieselbus. Dat komt omdat er geen bewegende mechanische delen zijn in de brandstofcel.

De brandstofcelbus van De Lijn is de eerste volwaardige hybride bus die remenergie recupereert.
Enerzijds is er een brandstofcel die waterstof omzet in elektrische energie. Naast een tankvoorraad van 40 kilo waterstof heeft de bus batterijen die worden opgeladen als er een energie-overschot is. Dit
overschot is enerzijds afkomstig van de brandstofcel en anderzijds van de gerecupereerde remenergie. Dankzij de recuperatie van de remenergie heeft de bus veel minder energie nodig dan de vroegere brandstofcelbussen.

Door de hybride aanpak verbruikt de bus minder brandstof en is ze veel efficiënter dan een bus met één krachtbron. Daarnaast heeft ze dezelfde capaciteit (tot 104 reizigers) en actieradius (tot 350 kilometer) als een moderne dieselbus en levert ze ook dezelfde prestaties.

Leave a Reply

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>