route21

weblog over transport en mobiliteit

In recordtijd van Brussel naar Londen

Posted by marc on September 23rd, 2007

Eerder deze week is de Eurostar voor het eerst van Brussel naar St Pancras International, het nieuwe eindstation in Londen, gespoord,. Dat gebeurde in een recordtijd van 1 uur en 43 minuten. Vanaf half november vervangt het gerenoveerde St Pancras definitief het station Waterloo International als het eindstation van de Eurostar-treinen in Groot-Brittannië. Waterloo International is dertien jaar lang het Londense eindstation geweest van de Eurostar.

Waterloo ligt echter niet langs het eerste stuk hogesnelheidslijn in Groot-Brittannië. Dat stuk hogesnelheidslijn strekt zich uit over 109 kilometer. Bovendien is St Pancras met zijn toegang tot zes metrolijnen strategisch beter gelegen. De normale reistijd wordt gemiddeld 1 uur en 51 minuten. Dat is twintig minuten minder dan de huidige reistijd. Rijsel komt op 1 uur en 20 minuten van Londen te liggen en Parijs op 2 uur en 15 minuten.

Eurostar hoopt dat de nieuwe terminal het aantal klanten van Eurostar gevoelig zal doen stijgen. Voor dit jaar wordt gerekend op acht miljoen reizigers. Tegen 2010 zouden dat er tien miljoen moeten zijn. Er is volgens Eurostar immers geen enkele mogelijkheid om vanuit Brussel sneller in het hart van Londen te zijn. Eurostart heeft naar eigen zeggen op dit ogenblk een marktaandeel van 70 procent op de lijnen Brussel-Londen en Parijs-Londen.

Daardoor zou Eurostar eindelijk winstgevend kunnen worden. Bovendien gaan de tolgelden voor de Kanaaltunnel met 40 miljoen pond naar beneden. Eurostar moet immers alleen nog maar betalen voor het effectieve aantal passagiers in plaats van een vergoeding voor een minimum aantal passagiers, dat behoorlijk hoger lag.

Leave a Reply

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>