route21

weblog over transport en mobiliteit

Alternatief IJzeren Rijn nog altijd onrendabel

Posted by marc on December 28th, 2007

Het goederenvervoer tussen Antwerpen en Venlo heeft weliswaar een veel grotere groei gekend dan oorspronkelijk was voorzien, maar toch is het nog altijd niet rendabel om tussen de twee steden een nieuwe spoorlijn aan te leggen. Dat blijkt uit een onderzoek van het Nederlandse ministerie van verkeer en waterstaat. Volgens de onderzoekers is het verstandiger om de IJzeren Rijn te herstellen en te verleggen.

Het is de tweede keer in korte tijd dat het Nederlandse ministerie de haalbaarheid van een nieuwe spoorlijn tussen Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied liet onderzoeken. In 2001 werd ook al eens bekeken of het opportuun was om een goederenspoorlijn te bouwen langs de A67, de snelweg die van Antwerpen langs Eindhoven naar Venlo loopt. Die verbinding bleek toen echter te duur te zijn.

Omdat het goederenvervoer over de A67 de afgelopen jaren zo sterk is toegenomen, wilde het Nederlandse ministerie de spoorlijn toch opnieuw overwegen. “Uit de nieuwe studie is echter gebleken dat de economische noodzaak van een nieuwe spoorverbinding groter is geworden, maar dat deze nog altijd onrendabel is,” aldus het magazine Transport Online. “Na de problemen met de Betuweroute zijn er nieuwe inzichten over de risico’s bij deze spoorlijnen.”

Tegelijkertijd zijn de bouwkosten in zes jaar tijd met een vijfde gestegen. De aanleg van een nieuws spoorlijn zou nu 7 miljoen euro kosten. “Dat is stukken duurder dan het ombouwen van de al bestaande IJzeren Rijn, de deels in onbruik geraakte spoorverbinding tussen Antwerpen en het Ruhrgebied,” merken de onderzoekers op. “Het is dan ook beter de IJzeren Rijn te herstellen en zo te verleggen dat de treinen bij Venlo de grens over gaan.”

Het gebruik van die ruim honderd jaar oude spoorlijn stuit echter op allerlei bezwaren. “Tussen Roermond en het Ruhrgebied loopt de Ijzeren Rijn door een natuurgebied,” wordt er opgemerkt. “Vanwege dit laatste rijden er sinds 1991 geen treinen meer verder dan Roermond. Daar komt bij dat deze route Venlo niet aandoet, terwijl dit een belangrijke plaats is geworden voor de overslag van goederen.”

Leave a Reply

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>