route21

weblog over transport en mobiliteit

Waalse kritiek op Ijzeren Rijn ongehoord

Posted by marc on May 23rd, 2007

Het negatieve advies van de Waalse regering over de IJzeren Rijn is ongehoord, inconsequent en vooral dom. Dat stellen federaal minister van werk Peter Vanvelthoven en staatssecretaris voor overheidsbedrijven Bruno Tuybens. De Waalse regering had in een advies aan het provinciebestuur van Nederlands Limburg benadrukt dat de IJzeren Rijn weggegooid geld is. Als alternatief werd de bestaande Montzenlijn naar voor geschoven.

De Waalse regering had zich in een advies aan het provinciebestuur van Nederlands Limburg uitgesproken tegen de heropening van de Ijzeren Rijn. Wallonië voerde aan dat investeren in de historische treinverbinding tussen Antwerpen en het Ruhrgebied weggegooid geld is. De Waalse regering zei te vrezen dat de Ijzeren Rijn trafiek zal afsnoepen van de Montzenlijn, die vanuit Antwerpen via Hasselt, Visé en Montzen naar Aken gaat.

De Montzen-lijn levert in de Luikse regio een aantal arbeidsplaatsen op. Nederlands-Limburg stelt alvast een stevige bondgenoot gevonden te hebben in het verzet tegen de Ijzeren Rijn. De Waalse regering wijst erop dat de NMBS onlangs al allerlei investeringen heeft toegezegd voor de kwalitatieve verbetering van de Montzenlijn. Nederlands minister van verkeer en waterstaat Camiel Eurlings stelde echter dat ook voor Nederland de IJzeren Rijn de beste oplossing is.

Vanvelthoven en Tuybens merken op dat het Deurganckdok in de Antwerpse haven op volle capaciteit voor vijf miljoen extra containers per jaar zal zorgen. Om die van de weg te halen, zijn volgens de twee politici zowel de IJzeren Rijn als de Montzenlijn nodig.

Leave a Reply

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>