route21

weblog over transport en mobiliteit

Nieuwe generatie hogesnelheidstreinen is geboren

Posted by marc on February 6th, 2008

De nieuwe Franse hogesnelheidstrein is volgens fabrikant Alstom sneller, groter en milieuvriendelijker dan zijn Japanse en Duitse rivalen. President Nicolas Sarkozy mocht gisteren het symbolische lintje voor het nieuwe kroonjuweel van l’industrie de la patrie doorknippen.

Veel sneller rijdt de AGV (Automotrice à Grande Vitesse) eigenlijk niet: met een ‘commerciële topsnelheid van 360 kilometer per uur doet hij ‘maar’ 40 per uur beter dan zijn voorgangers en concurrenten. De vernieuwing zit ‘m in de eerste letter van de nieuwe afkorting: automotrice betekent zoveel als dat elk rijtuig zijn eigen aandrijving heeft, met andere woorden: de motoren zitten verdeeld over de hele trein. De drie voorgaande generaties TGV hadden telkens maar twee motorvoertuigen, voor en achteraan in het treinstel. Volgens Alstom win je op die manier ruimte voor passagiers. De AGV is ook lichter dan zijn voorgangers (door gebruik van nieuwe materialen en aluminium) en verbruikt tot 15 procent minder energie dan de concurrenten. Bovendien zijn de treinen voor 98 procent recycleerbaar.

Concurrenten als de ICE van het Duitse Siemens, de Zefiro van het Canadese Bombardier of de Japanse Shinkansen kijken reikhalzend over de grenzen van de eigen nationale markt. Elk zichzelf respecterend geïndustrialiseerd land bouwt naarstig aan hogesnelheidslijnen, er zijn dus zaken te doen. En Frankrijk wil zich de kaas niet van het orderboekje laten eten. “We zitten in een fase van expansie”, aldus Alstomdirecteur Patrick Kron. “Niet alleen in de voornaamste markt, Europa, maar ook in landen als bijvoorbeeld China en Brazilië.”

Leave a Reply

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>