route21

weblog over transport en mobiliteit

Mogelijk oplossing voor Dillen & Le Jeune

Posted by marc on July 26th, 2007

Privéspoorwegmaatschappij Dillen & Le Jeune Cargo (DLC) krijgt binnenkort waarschijnlijk de toelating om zelf treinbestuurders op te leiden. De auditeur bij de Raad van State wil een koninklijk besluit laten schorsen waarin een licentie voor een dergelijke opleiding exclusief aan de NMBS werd gegeven. Volgens gedelegeerd bestuurder Ronny Dillen lijdt zijn bedrijf intussen veel schade.

Door een gebrek aan bestuurders kan Dillen & Lejeune Cargo naar eigen zeggen nieuwe lijnen niet opstarten en staan twee locomotieven werkloos op de rails. Het bedrijf kreeg eerder dit jaar toelating om wekelijks tien treinen te laten rijden over het spoortraject Budel-Weert in Nederland sturen, het eerste deel van de IJzeren Rijn richting Duitsland. Einde 2004 had het bedrijf al aan Nederlandse netbeheerder Prorail daarvoor toelating gevraagd.

Dillen & Le Jeune Cargo was de eerste Belgische particuliere goederenvervoerder op het spoor. Het bedrijf werd in april 2000 opgericht door Ronny Dillen en Jeroen Le Jeune. Het bedrijf mag momenteel treinen rijden in België, Duitsland, Nederland, Zwitserland en Oostenrijk. In oktober 2001 kwam het bedrijf voor 40 procent in handen van het Zwitserse Hupac.

Leave a Reply

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>