route21

weblog over transport en mobiliteit

Financiering Diabolo-project is rond

Posted by marc on August 29th, 2007

De Belgische spoornetbeheerder Infrabel heeft na twee jaar de private financiering van de Diabolo-spoorlijn rondgekregen. Dankzij Diabolo kunnen treinreizigers uit Antwerpen en Mechelen zonder overstap de luchthaven van Zaventem bereiken. Infrabel weigerde de identiteit van de financiers bekend te maken, maar daarbij circuleren wel de namen van de Duitse HSH Nordbank en het Australisch-Amerikaanse Bobock&Brown.

Diabolo is het grootste PPS-project in België Het tracé tussen de E19-autosnelweg en het ondergrondse treinstation Brussel Nationaal Luchthaven kost ruim 280 miljoen euro. Dat komt neer op meer dan de helft van het budget van 508 miljoen euro dat dient voor de spoorontsluiting van de nationale luchthaven. De investeerders zouden de Diabolo-lijn 30 tot 35 jaar mogen uitbaten.

Door de financiering van de Diabolo via PPS te laten verlopen, was de overheid verlost van de financiële risico’s van budgetoverschrijdingen die bijna alle voorgaande grote infrastructuurprojecten hadden geteisterd. Een ander voordeel van PPS was dat de ontsluiting van de nationale luchthaven via het spoor versneld kon worden. De lijn zou nu in 2012 in plaats van in 2014 in gebruik genomen kunnen worden.

Leave a Reply

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>